Ettevaatust, reisikiri! XVI

Loomulikult oli reisi esialgseks sihtpunktiks saar Vahemeres. Ning sama loomulikult ma sinna ei jõudnud. Suur Vend ja tema pruut pidid minema lõpureisile Musta mere äärde. Ka nende reis jäi ära. Ühendasime hoopis jõud ning käisime kompromissina saarekestel keset Põhjamerd, Ahvenamaal.

See oli üks ütlemata armas reis. See õige muumitrollide Soome, kivide, paadisildade, tuletornide, kaskede ja õunapuudega. Samas pole see muidugi päriselt Soome, sest seal elab valdavalt rootslaste kogukond ning kogu elu ja tegevus on ka rootsikeelne. (Etteruttavalt võib ka öelda, et sealsed noored, erinevalt muust Euroopast, rääkisid inglist kehvapoolselt, ka haridussüsteem olevat seal nende endi otsustada-korraldada.)

Mina lugesin ettevalmistavalt läbi Salmineni Katriina.  Jõuline, emotsionaalne ja kaunis – oli see alles raamat!* Suur Vend ja ta pruut võtsid ette tõsise muumifilmide retrospektiivi. Mõlemad ettevalmistused osutusid asjakohasteks. (Minu-sarja raamatu tõin küll raamatukogust, aga see oli kuidagi asjaarmastajalik ja jätsin suhteliselt alguses pooleli. Elu on liiga lühike, et lugeda raamatuid, mis ei kõneta.)

Alustasime sõitu öösel. Kui hakkasin autot parkima, selgus, et telefon oli jäänud koju padja kõrvale! Mis seal ikka. Reisigrupis olime (mina kaasa arvatud) ühed nooremad. Õhtuks jõudsime, olles sõitnud sel päeval auto, kiirlaeva, bussi ja praamiga, Brändöle. Mina sain oma esimese ujumisringi Põhjameres ning lastele praade tellides selgus, et elu Ahvenamaal on valusalt kallis. Aga mis seal ikka.

Järgmisel päeval olid kavas uhked kindlused, Bomarsund, millest järel küll varemed, kuid mille ümbrus oma kaldapealsete kiviste ja samblaste nõlvadega nägi välja nagu trollide elutuba ning Kastelholm. Sinna oli tehtud muuseum ning selle vibe sarnanes mõneti Rakvere ordulinnuse omaga. Lisaks oli seal kena vabaõhumuuseum meiupuu, veski, taluhoonete ja õunapuudega. Õunapuid, olgu öeldud, oli kogu saarestikus ning sealt tulevatki üle poole soomlaste õunasaagist. (Ilmselt oleks väga kaunis minna sinna õunapuude õitsemise ajal.)

Trollide elutoas. Bomarsund

Vasakul olev kribu on kohalikud “oliivid” – beebiõunad, mis on varakult ära nopitud ja marineeritud. Ehkki kogu degusteerimiseks pakutavat joodavat ei jaksanud meist keegi konsumeerida, pole ime, et kohe järgneb pilt “Õunapuu all pikutamas”…

Lõuna ajal oli meeleolukas veinitalu toodete degusteerimine.

Pärast kohalikus söögikohas Ahvenamaa kalasupp ja pannkook. Viimane sobis vaid Suurele Vennale, daamid meie seltskonnast tellisid veganvariandi ning meile toodi pallike sorbetti. Kalasupp poisile maitses, kuid see kuulus pannkook oli umbes nagu praetud puder ploomide ja vahukoorega…  Soomele iseloomulikult ei olnud võimalik veinitalu toodangut kohapealt kaasa osta. (Alkoholi müüakse teatavasti eraldi poodides.)

Teolt tabatud. Õunapuu all pikutamas otse vabaõhumuuseumi juures.

Meiupuu

Koduloomuuseum. Lihtsalt nunnu.

Õhtuks jõudsime pealinna Marienhamni. Sealne juugendlik puitarhitektuur meenutas Naanatali oma. Sealne õhtune jalutuskäik oli ka vist ainus kogu reisi jooksul, kus ma vihmavarju välja otsisin. Pubis tuli toitu oodata kaua, kuid õhkkond oli meeleolukas ja toit, kui see lõpuks saabus, ka väga maitsev.

Järgmisel hommikul tegime jalutuskäigu saarel ning käisime ka uhkel neljamastilisel Pommernil (mis muide paistis meie hotellitoa aknast) ja meremuuseumis. Viimane meenutas pisut Lennusadamat. Pärast jalutasime pisut kesklinnas. Kohalikus pizzerias õnnestus esimest korda saada kolme peale alla-viiekümnene arve. (Kuigi pärast, kui võtsime juurde cappuccinod, sai viiskümmend siiski ka sel korral ületatud – vähemalt oli tegu esimeste – ja ka viimaste – maitsvate kohvidega reisi vältel.)

Just selline nägi minu kujutluses välja Katriina vanem poeg Einar. Pildi leidsime meremuuseumist Mariehamnist.

Källskär

Viimane õhtu ja Kökar, paadisõiduga Källskärile. Viimane on tõesti koht, kuhu tasub sattuda! Seal oligi ehk reisi kõrghetk. Laienloks, kivid, ekstsentrilise paruni ehitatud karjalapärane majake, kus ta miksis kokku ahvenamaise vahemerepärasega – aias kasvamas nii viinamarjad kui metsmaasikad – , kaminasimsil Tove Jansoni maal, pisut eemal Jansoni enese väike suvepelgupaik. Mootorpaadiga Kökarile tagasi sõites ning kaneelisaiakesi ja kohvi nautides olime üsna üksmeelsed, et see oli reisi kõrghetk. Pärast kodus pilte vaadates märkasin, et mu poeg nägi neil välja nagu rõõmus multifilmitegelane.

Järgmisel hommikul veel viimane ujumisring Põhjameres, kahtlemata reisi parim hommikusöök, kohalik imearmas koduloomuuseum, frantsiskaanide klooster ja kirikuaed. Mulle meeldib sellises väikeses maasurunaias vaadata hauaplaatidelt nimesid. Perekonnanimed kordusid – ikka Eriksonid-Eklundid ja teised rootsipärased nimed. Oli ka – just naistel – venepäraseid eesnimesid – ilmselt märk eemalt toodud pruutidest.

Suurepärane koht hommikuujumiseks, kas pole?

Koju tagasisõit enam nii meeleolukas ei olnud, lihtsalt väsitav. Aga eks see käib reisimise juurde.

Kokkuvõtteks – Ahvenamaa on kaheldamatult üks erilisema loodusega kohti, kus ma käinud olen. Omal käel minnes tahaks ilmselt korralikku eeltööd, sest saari on ca 300, omavaheline ühendus on peamiselt praamitsi. Jalgrattureid nägime, kuid öeldi ka, et rattamarssruudid võivad olla pikemad, kuna osadel autoteedel ratastega sõita ei tohi… Toit on kallis ja kohv soomepäraselt kehv. Aga minna tasub kahtlemata, tuttavat soomepärast minimalistlikku disaini ja mustreid võib näha otse loodusest. (Tegelikult on muidugi viimane esimeste otsene allikas, aga esimene on lihtsalt tuttavam!) Sammaldunud kivikangruid ja paadisildu ja rootsipunaseid maju võib muidugi kirjeldada, aga see kõik jääb siiski maotuks. Oma silmaga tuleb ikka ära näha!

*Kusjuures minu arvates mitmel pool toodud võrdlus Kristiina Lauritsatütrega kõige täpsem ei tundunud, pigem tekksid seosed Gailiti, Mälgu ja T&Õ esimesega.

Mariehamni vaade. Väga Ahvenamaa.