Enda volditud vares

Ükskord umbes sada aastat tagasi, kui ma olin veel abielus, leidsin ma riiulist fantastilise raamatu Paberist voltimine ja mõningase lehitsemise järel otsustasin voltida varese. Sain ehk mõned esimesed operatsioonid sooritatud, kui tuli härra. Muidugi on ta minust ruumilist kujutlusvõimet nõudvates küsimustes taibukam, ja käeliselt osavam nagunii (viimane pole muidugi mingi ime, ma arvan, et minust on osavamad 99 inimest sajast.) Ja siis, saage aru, ta võttis mu pooliku varese ja voltis selle üks-kaks-kolm lõpuni. Täiuslikult. Aga mina olen täiuslikust tulemusest hoolimata siiani nördinud. Mis mõttes lihtsalt tuleb ja voldib mu varese?

See vares on mulle viimastel päevadel korduvalt meenunud. Nimelt on kooliaasta lõpp käega katsuda ning on juhtunud, et ma olen näinud oma keskmist last koos õpikuga. Kogu eelneva kooliaasta jooksul on esinenud ainult variant mul on kõik õpitud või meil ei olnud midagi õppida.

Loodusõpetuse ristsõna juures ma ei saanud pidama ja ütlesin talle mõned asjad ikka ette. Aga tema pilk tuletas mulle selgelt meelde mu nördimust varese juhtumi puhul. Ja nii ta siis pusis. Võib olla jäi mõni sõna puudu ka, päris kindlast ununes looduse õpik raamatukogutuppa.

Ja siis ajalugu, järeltöö – oli töö ajal puudunud, vist isaga reisil. Teema –Eesti keskaeg. Kordamisküsimused – ja neist esimene – missugused olid Lähis-Idas toimunud ristisõdade tulemused. Ma võin oma laste õpetajast nii mõndagi arvata, aga otseselt lolliks ma teda ei pea. Äkki oli ikkagi Läänemere-äärsete ristisõdade tulemused? Ei, mitte mingil juhul! No leidsime kõigile kümnekonnale kordamisküsimusele vastused.

Täna käis siis peale tunde seda tööd tegemas. Oli olnud vaid üks küsimus – Eesti muistne vabadusvõitlus. Ja ma kirjutasin siis, et kestis 1208-1227 ja viimasena langes Saaremaa.

Aga Ümera lahing? Tartu langemine? Henriku Liivimaa Kroonika? Põhjused ja tagajärjed?

Ma ei olnud päris kindel ja ma igaks juhuks ei kirjutanud.

Ohkasin.

On nagu on. Vähemalt enda volditud vares.

3 thoughts on “Enda volditud vares

  1. D. ütles:

    No kuulge. Ristisõjad toimusid põhiliselt ikka Lähis-Idas, eesmärk oli ju püha linn Jeruusalemm ja selle vastamine uskmatute käest.

  2. D. ütles:

    vabastamine st.

  3. iibis ütles:

    Kaasaegsem käsitlus näeb ka Läänemere-äärsete piirkondade ristiusustamist ristisõjana, vt terminit “northern crusades”. “Muistne vabadusõitlus” on juba ajalugu…

Lisa kommentaar

