Ettevaatust, reisikiri! VI

Prantsusmaa on vastupandamatu! Isegi kui Pariisi ei lähe. Isegi kui giid on tujutu ja ebapädev. Näha Akvitaaniat ja Gaskooniat, ujuda Biskaia lahes – ning siis veel Püreneed ja Baskimaa. Nagu oleks päris elu kuidagi nihkesse lükatud – muinasjutulinnakesed, mäed ja orud, koopad ja düünid, uhked lossid, karussellid ja pargid – ning vein, mis ei tee purju ja toit, mis ei tee paksuks. Või ehk ongi just see päris elu?

Ilusad paigad

Igal juhul on selge, et kui mina oleksin elanud vanemal kiviajal, oleks ka mina joonelt Lascaux koopasse maalima läinud, selmet valida ilm, mis on hullem kui katk. (No ussisõnamängus on ju katku eest lihtsam põgeneda kui Eestimaa ilma eest!) Lascaux 2 koobastes – originaal on teatavasti süsihappegaasi ja seente tõttu avalikkusele suletud – pildistada ei tohtinud, nii et mine ise kohale! Oli salapärane, võimas ja kaunis!

Linnu ja külasid tohtis muidugi pildistada palju kulus ja seda ma ka tegin.

Sarlat on tõeline postkaardilinn. Väidetavalt olevat seal ka parimad köögid kogu maal. Isiklik kogemus seda ei kinnita - aga mine ja maitse ise järele!

Sarlat on tõeline postkaardilinn. Väidetavalt olevat seal ka parimad köögid kogu maal. Isiklik kogemus seda ei kinnita – aga mine ja maitse ise järele!

St Emilion ja kaljusse rajatud kirik. Kus sa seda romaani stiili tänapäeval ikka nii väga näed, igal pool ainult gootika.  Ühesõnaga saab St Emilionis lisaks punase veini külluslikule valikule ka kaljukoopas olevasse kirikusse minna.

St Emilion ja kaljusse rajatud kirik. Kus sa seda romaani stiili tänapäeval ikka nii väga näed, igal pool on gootika. Nii et lisaks punase veini küllusele saab ka ka kaljukoopas olevasse kirikusse minna.

Bordeaux - gooti kirikust kostis orelimängu - arvatavasti organist lihtalt harjutas. Rulapoisil oli kõik juba selge.

Bordeaux – gooti kirikust kostis orelimängu – arvatavasti organist lihtalt harjutas. Rulapoisil oli kõik juba selge.

Öine Bordeaux

Öine Bordeaux

Dune du Pilat ehk siis pikk tee düünidesse. Tegelikult on igal pool liiv, ainult et üleval vaatega merele.

Dune du Pilat ehk siis pikk tee düünidesse. Tegelikult on igal pool liiv, ainult et üleval vaatega merele.

Biarritz - kuurort Biskaia lahe ääres. Napoleon III proua lapsepõlve kaluriküla on ilmselt pisut tuunitud.  Aga vesi on endiselt soolane, liiv kuum ning meri uhub rannale teokarpe.

Biarritz – kuurort Biskaia lahe ääres. Napoleon III proua lapsepõlve kaluriküla on ilmselt pisut tuunitud. Aga vesi on endiselt soolane, liiv kuum ning meri uhub rannale teokarpe.

Biarritz -suvemajake kalurikülas - Napoleon III lasi ehitada oma Eugeniele

Biarritz -suvemajake kalurikülas – Napoleon III lasi ehitada oma Eugeniele

Pau - Henri IV sünnikodu.  Akanst paistavad Püreneed .  Graffiti on arvatavasti hilisemast ajast.

Pau – Henri IV sünnikodu. Akanst paistavad Püreneed . Graffiti on arvatavasti hilisemast ajast.

Terve Prantsusmaa on neid muide täis!

Terve Prantsusmaa on neid muide täis!

Lourdes - umbes sama kuulus, kui Bernadette, kes leidis Neitsi Maarja juhatusel kaljust allika, on ilmselt asjaolu, et just selle paiga järgi pani Madonna oma tütrele nime

Lourdes – umbes sama kuulus, kui Bernadette, kes leidis Neitsi Maarja juhatusel kaljust allika, on ilmselt asjaolu, et just selle paiga järgi pani Madonna oma tütrele nime

Loodetavasti kõnnib praeguseks juba nii mõnigi jalutu. (Ikka Lourdes)

Loodetavasti kõnnib praeguseks juba nii mõnigi jalutu. (Ikka Lourdes)

Kui inimene kardab kõrgust, leiab ta ikka endale sobivat meelelahutust. Eelmisel aastal soojenduseks Eiffel, sedakorda siis Pic du Midi

Kui inimene kardab kõrgust, leiab ta ikka endale sobivat meelelahutust. Eelmisel aastal soojenduseks Eiffel, sedakorda siis Pic du Midi

Lihtsalt üks eesel. Sõi ära kõik turistide saia. Muidu oli hall ja soe. Veel kodus leidsin oma jakilt eeslikarva!

Lihtsalt üks eesel. Sõi ära kõik turistide saia. Muidu oli hall ja soe. Veel kodus leidsin oma jakilt eeslikarva!

Hommik Bilbaos, Guggenheimis koos ämblikuga.

Hommik Bilbaos, Guggenheimis koos ämblikuga.

Söök

Sai hästi süüa, kui välja jätta Sarlat linnas serveeritud šampinjoniomlett, mis ei tahtnud justkui kõhust edasi liikuda. Aga üldiselt, meie valitud söögikoha rõdul oli imeline vaade.

Vähemalt ei saa öelda, et ma pole sellel rõdul söönud!

Vähemalt ei saa öelda, et ma pole sellel rõdul söönud!

Biarritzis sõin seevastu fantastilist salatit – tehke järgi! (Retsept näha juuresoleval fotol). Roquefort juust harmoneerub õuna ja kreeka pähklitega suurepäraselt. Ma kodus olles ka tegin ja kõik sõid heal meelel. Tähendab, ka Väikevend sõi, kuigi juustu ning kreeka pähklid, munakollase ja vist ka õunad jättis järele. (Aga muidu olevat kõik väga maitsev!)

P1050090

Pic du Midil sõin ka oma elu kõrgeima lõunasöögi – varem pole tõesti just lõuna ajaks 2877 meetri kõrgusele juhtunud. Lambapraad oli hea, vähemasti see osa, mis oli korralikult küpsenud. Järgmine kord Prantsusmaale sattudes peaks kindlasti vaatama järele, kuidas on prantsuse keeles läbiküpsenud. Sest liha mulle meeldib, ainult et kahjuks mitte toorelt. (Mäletate, ka Fleur Delacour leidis, et inglased kipuvad liha liialt läbi küpsetama.)

Ja siis veel sibulasupp ja makaroonid. Rääkimata värsketest nektariinidest, melonist ja juustust, mis õhtul hotellitoaski maitsesid imeliselt. Vähemalt roosa veini ja hea tujuga!

Makaroonid St Emilionis. Vihm jäi vist vahepeal järele? Kui olime ülimalt maitsva lõunasöögi lõpetanud, paistis jälle päike.

Makaroonid St Emilionis. Vihm jäi vist vahepeal järele? Kui olime ülimalt maitsva lõunasöögi lõpetanud, paistis jälle päike.

Vein oli ka hea. Mina jõin valget ja roosat ja veinimõisas punast ka. Vein, nagu ma aru sain, oli seal äärmiselt hinnaline, kuid minu pokaalide sisu rändas sellegipoolest osaliselt ämbrisse. (Ilmselt ikka see pärlite ja sigade teema.) No ei ole mul punase veini nautimiseks veel piisavalt küpsust. Isegi kui ma aru saan, kui keeruline on seda teha. No näiteks niimoodi ei tee seda enam keegi! (Mäletate?) Aga ehk ma veel arenen?

Seltskond

Aeg-ajalt ikka küsitakse: täitsa üksi ostadki reisi? Mulle on alati ja eranditult sattunud suurepärased toakaaslased, kuigi nii lõbus nagu sel reisil pole mul varasematel suvedel veel olnud. Ma jõudsin terve sõidu ajal lugeda vaid poolteist raamatut ja sellestki kaks kolmandikku (no ikka Eia Uusi Minu Prantsusmaa, mis muud) esimesel päeval.

Ja mõni hetk on kohe selline – ja ma sain sellest aru isegi siis, kui see parasjagu käes oli – et saad aru, et see ongi see – näiteks õhtune vein Guggenhaimi kõrval rotundkohvikus, väljas on meeldivalt jahe (mis Hispaanias tähendab ehk nii plusskahtekümmendviit) ning kohvikus mängitakse mõnusat jazzmuusikat. Ka Hispaania öös on tähed. (Muidugi võiks olla käsi armsama käes, aga kõike ei anta alati korraga.)

Giid, nagu öeldud, polnud seekord küll eriti tasemel, aga mida saab üks giid Prantsusmaa ja Hispaania vastu?! Prantsusmaa – no ükskõik, mis sõna ma nüüd ütlen, ikkagi mõjub triviaalselt. Aga üldiselt, kui ma nüüd mõtlema hakkan, on Provence mul veel täiesti nägemata! Ehk peaks hakkama keelt õppima?

5 thoughts on “Ettevaatust, reisikiri! VI

  1. Paula ütles:

    Hea Iibis! Su reisikirju on alati tore lugeda 🙂
    Küsin täiesti tehnilise küsimuse. Kas Sa käid mingi firma paketireisidega? Võiksid sa soovitada?

    • iibis ütles:

      Olen käinud kahe bürooga – Tensi ja Germaloga. Esimese giidide tase on kõikuv, eelmisel aastal oli hea, sel aastal ning lastega Pipimaal kehv. Võid vaadata siit: http://www.tensireisid.ee/tagasiside. Germalot peetakse üldiselt kultuurireiside koha pealt parimaks, miinuseks kõrgem hind ning reisiseltskonna keskmine vanus olevat paljukäinud sõbra hinnangul +15 aastat (nt Tensiga võrreldes). Germalos on plussiks ka see, et seal on nii giid kui reisisaatja. Viimane, nagu ma aru olen saanud, tegeleb probleemide ja tehniliste küsimustega.

      Õpetajatest, ma kardan, ei pääse Sa kusagil – kipuvad olema kultuurireiside andunud fännid. Kui tahad mõne giidi kohta täpsemalt teada, võid teisi kanaleid pidi küsida. Ei hakka siin võõraid nimesid üles lugema.

      • Paula ütles:

        Ma olen õpetajate keskel üles kasvanud 🙂 Ei oska mina neid karta 🙂
        Mind pigem hirmutab see bussisõit ja kui oled lukustatud bussi koos lollaka giidiga siis võib asi plahvatusohtlikuks minna 🙂
        Lubasin tütrele põhikooli lõpetamisel reisi Pariisi ja nüüd mõtlen, et kas minna omal käel, nagu ma alati ja igal pool olen käinud, või minna grupireisiga. Sa oled oma reisidest nii kenasti kirjutanud, et ma nüüd mõtlen, et äkki läheks ka grupiga

  2. iibis ütles:

    Kui on soov ainult Pariisiga tutvuda, siis läheksin nt kevadisel koolivaheajal ja omal käel. Pole ehk nii palju turiste. Hotelli puhul vaataksin asukohta, mitte tärne. Nagunii ei veeda ju suuremat osa ajast hotellitoas. Muidugi, kui juba mujale ka minna, siis võib vaadata erinevate büroode programme ja giide.

  3. nodsu ütles:

    Siin on põhjalik arutelu liha küpsemisastmete terminoloogiast:
    http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=35674
    kuigi see on biifsteegi kohta. Aga äkki sobib ka lambale.

Lisa kommentaar

