Moodne aeg: Kevini ja jumala lapsepõlvest

Kevini-raamatu sisu ei ole ilmselt üllatus kellelegi. Et poisist saab massimõrvar ja ema kirjutab isale kirju – ega midagi muud ju polnudki. 500 leheküljel. Peab kohe ütlema, et väga paeluvalt kirjutatud leheküljel.

Nimi, Kevin, on muidugi omaette kõnekas. Nagu ka autori pühendus: Terrile. Üks must stsenaarium, millest me mõlemad pääsenud oleme.

Tegelikult, mulle tundub, et suur osa sellest raamatust on kirjaniku isiklikud mured bioloogia ja ratsionaalsuse teemadel, mille üle ilmselt väga paljud naised on mõelnud. Et kui suur osa sinust läheb lapse sündides kaduma. Vähemalt mulle tundusid küll nii mõnedki mõttekäigud tuttavad, just laste-eelsest ajast (ja kui bioloogia oli juba märku andma hakanud…) Kogu see aeg, mis ma Kevinit kandsin, maadlesin Kevini ideega, mõttega, et olin end ametis alandanud juhist sõidukiks, majaomanikust majaks. (lk 78)

Kevini isal seevastu oli see lapse-saamise kujutelm hästi materialiseerunud: ühine rämpstoidupugimine, pesapallimatšid ja rahvustunde kujundamine ajaloomuuseumis.

Mind ühendasid maailmaga arvukad niidid, sind paar toekat juhtköit. Patriotismiga oli samamoodi: sa armastasid Ühendriikide ideed nii palju kõvemini kui maad ennast, ja just tänu Ameerika püüdluste armsakspidamisele võisid sa pigistada silma kinni fakti ees, et su kaasjänkidest lapsevanemad sabatavad öö otsa kalasupitermostega FAO Shcwartzi juures, et osta Nintendo piiratud eriväljalase. Konkreetsuses peitub labasus. Kontseptuaalsuses peitub suurejoonelisus, transtsendentsus, igavikulisus.  (lk 115)

See, mis juhtus, on annotatsioonidest kõigile teada. Mis sest siinkohal ikka enam üle korrata. Happy end pole võimalik, lunastus siiski vist on.

Samavõrd kui Kevinist, räägib see raamat ka tema emast, Evast. Või, õigupoolest, sellest, kuidas Eva lõpuks siiski oma poega armastama õpib.  Õnneks, kui ma nüüd isiklikku kogemust liiga meelevaldselt ei laienda, on see päris elus siiski oluliselt lihtsam.

Jumala lapsepõlve kohta mul mingit eelinfot polnud. Lihtsalt jäi raamatukogus näppu. Kah üks lapsepõlvelugu. Sedakorda Belgia diplomaadiperest, kes elab Jaapanis,  kus lapsed kuni viie aastani on justkui jumalad. Kuigi, ka see lapsepõlv alagas mõnevõrra ebatavaliselt:

“See laps ei nuta kunagi, ei liiguta kunagi. Ta ei tee üldse häält,” ütlesid ema-isa.

Arstid diagnoosisid “patoloogilise apaatia,” mõistmata, et need terminid on vastukäivad.

“Teie laps on aedvili. See on väga murettekitav.” (lk 11)

Kui aedvilja-aeg läbi sai, tuli püha viha. Mille lõpetas vanaema ja valge šokolaad Belgiast. Järsku sai vihane loom teada, et kogu sellele igavusele on õigustus, et keha ja vaim on mõeldud õnne tundmiseks /…/. (lk 25) Jah, nii lihtne see ju ongi, eks ole.

Lapseksolemine Jaapanis on vaieldamatult jumalik kogemus. Kuid inimlikku äratundmist on selles loos ka inimlikuma kogemuse kandjatele: sõnade vägi ja maagia (mida vanemad õde ja vend kasutavad aga otse loomulikult legokarbi pärast tülitsemiseks), lugu sünnipäevakingist ja sellest, kuidas vanemate vastused nende lapse soovide kohta annavad selge pildi sellest, mida nad kunagi soovinud pole.

Ning kõik lõppeb ära sellesama kolmanda sünnipäevaga.

Kolmeaastaselt ollakse marslane. On vaimustav, agahirmutav olla marslane, kes maandub. Jälgitakse ennenägematuid mõistmatuid nähtusi. Ühtki võtit pole. Seadusi tuleb luua omaenda vaatlustele tuginedes. Tuleb olla aristotellik 24 tundi ööpäevas, mis on eriti väsitav, kui pole kreeklastest kunagi midagi kuulnud. (lk 87)

Lapseks-olemine moodsal ajal on vistiti raskem kui kunagi varem. Lapsepõlv ja emadus on täis klišeesid, millel on tegeliku eluga vähe ühist.

Emaks olles saad aru, et isegi kui sa oled teinud  koguni eksameid platonlikest lastekasvatusteooriatest Edgar Krulli omadeni välja, oled sa ikkagi paras marslane, kelle elu koosenbki väljakutsetele valmisolemisest. Ja aristotellikust loogikast siinkohal alati ei piisa. Erinevalt kolmeaastastest.

6 thoughts on “Moodne aeg: Kevini ja jumala lapsepõlvest

  1. sehkendaja ütles:

    Just selle Kevini-raamatu kokkuvõtte tõttu ei julgenud ma seda raamatut kätte võtta. Kuniks sina oled juba kolmas, kes ütleb, et tegelikult on väga hästi kirjutatud. Võtan kindlasti kunagi ette. Loodetavasti siis saan ka lugemisega hakkma.

    Nothombi ma olen vist kord alustanud ja ma tean üht tuttavat, kes tema raamatuid jumaldab. Võiks vist seda ka uuesti proovida. Millalgi.

  2. sehkendaja ütles:

    St. kokkuvõtteks – aitäh, et selle postituse panid 🙂

    • iibis ütles:

      Võta heaks.
      Kevini puhul oli imekspandav, kui kiiresti ma selle läbi suutsin lugeda – kusjuures ajal, kus mul tegelikult aega ei olnudki. Need mõttekäigud olid minu jaoks ülimalt kaasahaaravad ja kohati ka äratundmist tekitavad.

      Nothomb oligi jumalik. Läks kah ülimalt kiirest – kuigi ta oli muidugi ka palju õhem.

      Praegu on muide tema “Armastuse sõda” Apollis soodusmüügis, mina eile ostsin. (http://www.apollo.ee/product.php/0308119)

  3. hanna ütles:

    Kevini raamatut lugesin hiljuti. Käest ära panna ei suutnud. Võiks öelda, et lugesin samuti hämmastavalt kiiresti läbi ajal, mil aega tegelikult polnudki. Nüüd püüan unustada. Ei suuda.

    • iibis ütles:

      Mulle see lugemine nii masednusttekitav polnud, ehk seetõttu, et alustasin hoopis tõlkija järelsõnast ning seetõttu mulle tundus – kuna sealt ilmnes ju, et kirjanikul endal lapsi pole (peale sellesama Kevini) see kuidagi justkui isikliku apoloogiana. Selle selgitusega haakus – vähemasti minu jaoks – ka pühendus. (Võib olla olen muidugi lihtsalt tundetu tümikas või sain asjadest valesti aru. )

  4. marit ütles:

    Mina olin pärast Kevini-raamatut vist nädal aega selle mõju all. Ilmselt oli asi ka selles, et ma ei olnud enne mingeid kokkuvõtteid ega arvustusi lugenud ega osanud absoluutselt lõppu ette näha.
    Tundub, et selles raamatus on midagi, sest ka mina ei saanud seda käest panna enne, kui läbi. Ja läbi sai see uskumatult kiiresti.

Lisa kommentaar

