Kohustuslik lugemine ja kohustuslik kirjutamine

Suurema osa omaenese kooliajast ma eriti kohustuslikku kirjandust ei armastanud. Ärge meenutage mulle palun Pal tänava poisse või Väljaotsa Jaani (oli vist?), kes läks Külmale Maale. Seejuures, olgu öeldud, lugesin ma lakkamatult kogu teismelise-ea (ja seda öeldes ma just väga palju ei liialda.)

Ma kardan, et Kõrrekesega läheb samuti. Muidugi, kui kohustuslikuks kirjanduseks on midagi nii võluvat, nagu seda on Bullerby lapsed, võib selle ju üle lugeda iga kell. (Ma ise loeksin ka!) Ning kuigi Kõrreke kuulas seda huviga juba pooleteisesena, pole hetkel sellega muret.

Lõvipoiss on rohkem raamatute uurija. Nagu vist poisid sageli. Raamatud geograafia, huvitavate loodusnähtuste või spordi kohta on need, millesse ta vabal ajal heal meelel süveneb. Aga ta loeb ilukirjandust küll. Kasvõi siis kohustulikku.

Viplala sai ta kenast tähtajaks läbi ja pidas seda ägedaks. Meenutas ühel kenal õhtul, kui ma teda trennist koju tõin, ka mulle, kuidas härra Blomist tänu tinistatud ploomidest supile tehasedirektor sai.

Nüüd loeb ta usinalt Kunksmoori, võib olla on hetkeks ka lõpetanud, sest pealelõunase seisuga oli veel üheksa lehekülge jäänud.

Väikevennale loeme praegu Vahtramäe Emilit – Lõvipoisi kohustuslik kevadel, muuseas.  See on kõigile asjaosalistele – sageli seavad ka suuremad lapsed end kuulama – muidugi puhas nauding. Aga see-eest on meil Väikevennaga kohustuslik kirjutamine.

Kui, nagu ma ta kolleegide mammablogidest loen, teised neljased kirjutavad enam-vähem kirjatähtedega ja loevad vanematele õhtul, peale malepartiid või bridži Kalevipoega ette (no olgu-olgu, nüüd ma liialdasin!), siis Väikevend on teist masti mees. Ettepanelkule aabitsast tähti vaadata vastab ta enamasti, et ta Vanaemaga vaatas -vaatas tõesti kaks nädalat tagasi. (Hasartmängudena harrastame memoriini ja doominot.) Jõulukaardiajaks tuleb aga nimekirjutus selgeks saada – kaua sa ikka vead oma kolme risti. Nii saab Väikevend oma lemmiksaateid telekast vaadata nüüd ainult siis, kui ta oma nime on kirjutanud. Karm elu, muidugi.  (Aga juba jesuiidid teadsid, et eesmärk pühitseb abinõu.)

Kõrreke jälle luges hiljuti siis Bullerby laste kõrval läbi ka Rehepapi. (Kas ma oleks pidanud teda takistama ja kui, siis kuidas?)

Ma natuke muretsesin mõne stseeni ja veel enam roppuste pärast. Kui raamatust juttu oli, pärisin ettevaatlikult selle teema kohta.

Ei, seal polnud ühtegi sõna, mida ma ei teadnud.

Ah soo.

9 thoughts on “Kohustuslik lugemine ja kohustuslik kirjutamine

  1. Kirsti ütles:

    See 4-aastaste igapäevane lugemisdrill oli nali ma loodan. Kõik 6selt eliitkooli? Tunnen end selle kõrval oma äsja 4-se puhul siis küll luuserina 🙂 ok, oma nime kirjutab, aga see tal puhtalt oma lõbu. ja kui nimes oleks R või S sees, siis ei kirjutaks ka. Et kuhu see tormlemine viib?
    ja mulle Pal-tänava poisid küll meeldisid. Aga lugesin tõesti ka valimatult kõike (seoses ebasobivate raamatutega meenub, kuis algklasside lõpus “Henri IV nooruse” poolsalaja läbi lugesin, et kui muretseda ebasobivate stseenide pärast, ja ei juhtunudki (vist?) suurt hullu)
    Vabandan, et lobisema jäin!

    • iibis ütles:

      Ei, mulle tundub lihtsalt, et kõik teised neljased peale minu oma tunnevad ise suurt huvi tähtede ja lugesmise vastu. R-täht on jah raske. (S-tähega kogemusi pole.)

      Minu jaoks on “Pal-tänava poisid” tõesti Igava Kohustusliku Kirjanduse sünonüüm. Sellega saab võistelda ehk vaid Vilde “Külmale maale” või “Jumalaema kirik Pariisis.”

      Ise lugesin esimese täiskasvanute raamatuna kümneselt läbi “Mina, Claudiuse” ja pärast seda pole mind enam ükski raamat suutnud šokeerida.

      • Kirsti ütles:

        “Jumalaema kirik Pariisis” – siin nõustun kohe väga-väga. Ma loodan, et seda enam ei anta põhikoolis lugeda..

  2. Paula ütles:

    Loen ja kadestan.
    Minu tütreke väike (muige koht) loeb vahet pidamata neid moodsaid eskapistlikke raamatuid (vampiirid-lohed-nõiad jne). Jane Eyre lugema sundimiseks pidin peaaegu ähvardusi kasutama. Hiljem ütles, et tegelikult meeldis küll. Vaatamata lugevale kodule ei hakka kõik lapsed raamatute vastu huvi tundma, kahjuks.
    Olge tublid!

    • iibis ütles:

      Minu tütreke väike loeb kah lohedest, vampiiridest ja nõidadest. Jane Eyre on vist pooleli praegu. (Ma mõtelen, et peaks talle ehk filmiseansi korraldama, siis läheks see lugemine libedamalt.)

      Aga näiteks koolipoisile raamatute leidmine nõuab parajat nuputamist. Roald Dahli loeb vabatahtlikult. Ja Kirkegaardi (küll muidugi Ole Lundi, mitte Sørenit.) Veel on talle hästi meeldinud “Minu Vaarisa ja Mina” – aga teised Krüssi raamatud on külmaks jätnud. Kooliajal tal palju aega lugemsieks ei jää, aga vaheaegadel loeb läbi umbes iga teise minu poolt soovitatud raamatu.

      • sesamy ütles:

        Mulle Jane Eyre kooliajal erilist muljet ei jätnud. Miskipärast on lapsepõlvelemmikudki sellised poistekad – musketärid, Marco Polo jms. Kas su noorhärrale Timm Thaler si meeldinud?

  3. iibis ütles:

    Timm Thalerit, ma pean tunnistama, pole ka ise lugenud. (Heastatav puudujääk loodetavasti.) Aga “Majaka Vähimadalal” tõin poisi jaoks raamatukogust, ja see talle ei meeldinud.

    • epp ütles:

      Mu meelest see ongi jamam. Ja Timm Thaleri teine osa ka. Esimene see-eest on kindlalt üks ägedamaid raamatuid maa peal.

      • reet ütles:

        Timm Thaleri teine osa on masendavalt sotsialistlik, ütleksin mina (poliitilistelt vaadetelt parempoolne). Aga “Majaks Vähimadalal” on nunnu. See merehaige poltergeist on ikka geniaalselt esitatud. Oleneb muidugi lapsest, mis kellelegi meeldib.
        Minu neljane on suurema venna kõrvalt iseeneses pooled tähed selgeks saanud, kuigi keegi otseselt õpetanud ei ole. Väikesel vanusevahel on ikka plusse ka, kuigi vahel tundub, et neljase seisukohast on see igavene õnnetus (poolteiseaastase vanusevahe ja üheksasentimeetrise kasvuvahega vennad ei taju üksteist erinevatena ja neljane on vahel täitsa masenduses, miks tema alati kõigis asjades kehvem on kui peaaegu-kuuene…).

Lisa kommentaar

